overzicht van vorige maanden

 

31 Maart: Sneeuwstorm veroorzaakt chaos en slachtoffer (Schotland)

24 Maart: Eerste warme dag in het zuiden

23 Maart: Noodweer in Perth zorgt voor miljoenenschade

20 Maart: Zandstorm treft Peking

17 Maart: Nieuwe spookverhalen over thermometers

14 Maart: Zeer zeldzaam: cycloon in Zuid-Atlantische Oceaan

14 Maart: Melbourne werd getroffen door een supercel

09 Maart: Honderden reizigers vast door sneeuw

09 Maart: Tornado trok spoor van vernieling in Oklahoma

07 Maart: Overlast door sneeuw in zuiden Europa

06 Maart: Noodweer in Zuid-Spanje

01 Maart: Zeldzame volle storm in Beek (L.) op 28 februari 2010


31 maart

Sneeuwstorm veroorzaakt chaos en slachtoffer (Schotland) Afdrukken E-mail
Een 17-jarig meisje is overleden en elf anderen zijn gewond geraakt nadat een bus in een diepte stortte tijdens in wat werd omschreven als "absoluut afschuwelijke" sneeuwstormen in Schotland.
Het meisje is met een groep van kinderen en volwassenen uit Lanark Grammar School op een trip naar Alton Towers toen de bus van de A73 in een rivier stortte in Wiston, South Lanarkshire.
Nog acht anderen raakten lichtgewond bij het ongeval.
Lokale inwoner Bill Wood beschreven de condities op het moment van de crash als "absoluut afschuwelijk", met zware sneeuwval en sterke wind.

 De blizzard haalde hoogspanningsleidingen neer en maakte het rijden gevaarlijk over heel Schotland en Noord-Ierland.
In Schotland raakten meer dan 20.000 huizen zonder elektriciteit vanochtend; ingenieurs waren druk bezig alles weer te repareren.

Scottish and Southern Energy zei dat ongeveer 5.000 woningen in het gebied zonder stroom waren nadat sneeuw de bovengrondse elektriciteitsleidingen vernield had in het noordoosten van Schotland.
In Noord-Ierland, strandden in de sneeuwstorm 300 mensen die overnachtten op de Glenshane Pass in de buurt van Londonderry.
Onder de voertuigen die vast zaten in de zware sneeuwval was een schoolbus.
Politie, bergredding en kustwacht moest worden ingezet voor de operatie.
Het Met Office had al eerder de hoogste waarschuwingberichten uitgegeven, voor extreme weersomstandigheden in Schotland en Noord-Ierland, en waarschuwde voor meer ernstige sneeuwjachten en -buien en sneeuwhoogten van maximaal 50 cm diep.

Northern Ireland Electricity (NIE) zei dat 30.000 klanten had geen stroomleveringen meer kregen nadat hoogspanningslijnen waren neergehaald.
Het electriciteitsbedrijf zei dat de grootste verstoring in Omagh, Enniskillen, Dungannon, Londonderry, Coleraine en Ballymena waren.
Een woordvoerder van NIE zei dat 450 ingenieurs en arbeiders bezig zijn met het zo spoedig mogelijk  herstellen van de stroomleveranties - en de schuld van de verstoring ligt bij het "ongekende" weer.

gekantelde en weggerolde bus

De van de weg gegleden en gekantelde bus in Schotland.

veel sneeuw

Veel sneeuw op de wegen.

 
Volgende >

24 maart

Eerste warme dag in het zuiden Afdrukken E-mail
In Limburg en Brabant is de temperatuur woensdagmiddag opgelopen tot 20 à 21 graden (Maastricht 21,1 graden) en was het de eerste warme dag van het jaar. In De Bilt werd maximaal 18 graden gemeten en laat de eerste warme dag nog op zich wachten. Een dag met een maximumtemperatuur van 20,0 graden of hoger is een officiële warmte-indicator die in de weerkunde een warme dag wordt genoemd.

 

De koude winter heeft er voor gezorgd dat de natuur veel later op gang komt dan de voorgaande warme jaren.
De afgelopen jaren viel de eerste warme dag later: in 2009 in De Bilt op 3 april, in 2008 pas op 26 april. De grilligheid van het weer is groot in het voorjaar: twee jaar geleden sneeuwde het rond deze tijd en beleefde het grootste deel van ons land met 5 tot 10 cm sneeuw een unieke witte Pasen. Het was de koudste Pasen in ruim veertig jaar. Op Paaszondag 23 maart 2008 vroor het ’s ochtends op de vliegbasis Twenthe 7 graden.

Gewoonlijk boekt het KNMI zijn eerste warme dag in april. In 1961 en 1990 werd het al op 17 maart meer dan 20 graden, in 1983 pas voor het eerst op 31 mei. In Limburg en Brabant worden deze waarden in het algemeen eerder in het jaar bereikt. In 1920 noteerde Maastricht al op 20 februari ruim 20 graden. In maart wordt in het zuiden regelmatig meer dan 20 graden gemeten, in sommige jaren in die maand zelfs op drie dagen.


23 maart

Noodweer in Perth zorgt voor miljoenenschade Afdrukken E-mail
Noodweer in de Australische stad Perth en omgeving heeft voor honderden miljoenen euro's schade aangericht. Tijdens de storm werden windsnelheden tot 120 kilometer per uur gemeten.

Ongeveer 150.000 huishoudens zitten zonder elektriciteit. Tientallen mensen moesten uit een appartementencomplex worden geëvacueerd na een aardverschuiving. In het noorden van Perth stortte het dak van een ziekenhuis in. Ongeveer twintig mensen moesten uit het gebouw worden geëvacueerd. Aan veel gebouwen is grote schade ontstaan. Meerdere scholen in het noorden van Perth bleven daarom dicht.

 

HLN


20 maart

Zandstorm treft Peking Afdrukken E-mail
Een zware zandstorm heeft het openbare leven in Peking zaterdag nagenoeg tot stilstand gebracht. De autoriteiten hebben bij hoge uitzondering alarmfase vijf afgekondigd, de hoogste die China kent. Burgers krijgen het advies binnen te blijven zolang het noodweer aanhoudt.

De concentraties stof in de lucht hebben waarden bereikt die gevaarlijk zijn voor de gezondheid van de miljoenen inwoners van de hoofdstad. Het zand is afkomstig uit woestijngebieden in het noorden van China en buurland Mongolië. Andere delen van China werden eerder al geteisterd door zware stofstormen, die het zicht beperken tot enkele meters.

De zandoverlast is het gevolg van decennialange verwaarlozing van het milieu ten faveure van economische groei in China. De laatste jaren hebben de autoriteiten veel geld geïnvesteerd in de strijd tegen verwoestijning. Zo werden op grote schaal bomen geplant. Daar staat echter tegenover dat er minder regen valt in grote delen van China, terwijl de waterbehoefte van de meer dan een miljard inwoners steeds verder toeneemt.

bron Trouw

zandstorm Beijing

Een (te) eenvoudige adembescherming wordt gedragen om enigszins het inademen van
woestijnstof te vermijden.

ogen

Het zand kan het hoornvlies van de ogen beschadigen, buiten dat het erg kan irriteren.


17 maart

Nieuwe spookverhalen over thermometers Afdrukken E-mail
Diverse websites komen de laatste tijd met nieuwe spookverhalen over thermometers. Er wordt onder meer beweerd dat de WMO en de NOAA doelbewust de laatste decennia meetstations hebben verwijderd uit de databases.

Vorig jaar werd in Nederland al een spookverhaal verspreid, dat het KNMI jarenlang te hoge temperaturen zou hebben gemeten in De Bilt. Onder meer in Weereldnieuws werd al snel bericht, dat de werkelijke feiten heel anders waren (zie hier).

De verhalen die nu de ronde doen, vinden hun oorsprong in een artikel dat twee weermannen publiceerden op de site van de de Amerikaanse denktank SPPI. Er wordt onder meer gesteld dat NOAA en WMO systematisch meetstations uit de databases lieten verdwijnen, land voor land, met name stations op hoger gelegen plekken, op hogere breedtegraden en in landelijke gebieden; volgens het artikel allemaal stations die een tendens tot afkoeling hadden vertoond. Hierdoor zou het beeld van wereldwijde opwarming enorm vertekend zijn.

Wat zijn echter de feiten?

1. Over de decennia vóór 1990 zijn inderdaad veel meer gegevens van landstations dan over de decennia na 1990. Dit komt omdat de databases twee soorten bronnen hebben: de maandelijks systematisch binnenkomende stroom aan zogeheten CLIM-rapporten, én incidenteel beschikbaar komende tijdreeksen van stations zonder CLIM-rapporten. Rond 1990 zijn er met name een aantal verzamelingen van die (incidentele) tijdreeksen ter beschikking gekomen, die dus wel gegevens vóór 1990 bevatten en niet erna (o.a. uit de voormalige Sovjet-Unie, China en Afrika). Verder is het aantal stations in o.a. Rusland drastisch afgenomen, niet op initiatief van de NOAA/WMO, maar door het uiteenvallen van de Sovjet-Unie.

2. Toonden de stations die na 1990 niet meer beschikbaar waren, een andere trend dan de overige stations, zoals beweerd? Nee, inmiddels hebben drie onafhankelijke onderzoeken getoond dat er geen significant verschil was; dat de 'verdwenen' stations zelfs een iets grotere opwarming vertoonden.

3. Maakt het verdwijnen van (eventueel hooggelegen, dus koudere) stations een essentieel verschil? Nee. Voor een berekening van 'wereldtemperatuur' wordt niet gekeken naar absolute temperaturen, maar naar de afwijking ten opzichte van een zekere basisperiode. Deze wordt voor elk station bepaald die zowel in de basisperiode als 'nu' gegevens heeft, daarna worden die afwijkingen gemiddeld.
Even 'wiskundig' beschreven. We hebben een gebied met 3 stations in de basisperiode (A, B en C), waarvan C onlangs is weggevallen. De basisperiode noemen we 0 en 'nu' is 1. Hoe wordt nu berekend wat het temperatuurverschil (dT) is tussen 'nu' en de basisperiode voor het betreffende gebied?

De methode die NIET gebruikt wordt is:
 dT = ((A1+B1):2) - ((A0+B0+C0):3)

De methode die WEL gebruikt wordt is:
 dT = ((A1-A0)+(B1-B0)):2

(Waarbij A0 B0 en C0 uiteraard de eerdere temperaturen zijn en A1 en B1 etc. de temperaturen daarna zijn).

Voor het temperatuurverschil van 'nu' blijft station C dus buiten beschouwing, en heeft derhalve geen effect.

4. Zorgt het 'verdwijnen' van stations op een hogere breedtegraad, en (zoals ook beweerd) het verplaatsen naar lagere breedtegraden, voor een kunstmatige opwarming? Integendeel, juist de meest Arctisch gelegen stations kennen de grootste opwarming, en stations dichter bij de evenaar de minste. Het effect zou dan dus juist omgekeerd zijn.

5. Er zijn drie instituten die een 'wereldtemperatuur' berekenen op basis van gegevens van landstations en schepen/boeien, en twee instituten die hetzelfde doen op basis van waarnemingen uit satellieten. De opwarming van decennium 1990-1999 tot het meest recente decennium 2000-2009 bedroeg volgens de eerste drie instituten resp. 0,20°C (GISS), 0,17° (NCDC), en 0,17° (HADCRU), en volgens de laatste twee instituten 0,16° (UAH) en 0,17° (RSS). Alleen bij GISS wordt het (sterk opwarmende) Arctische gebied meegerekend, bij de andere niet (waardoor ze de facto de gemiddelde wereldtemperatuur aannemen voor dat gebied).


14 maart

Zeer zeldzaam: cycloon in Zuid-Atlantische Oceaan Afdrukken E-mail
Vrijdag kwam het tot ongewone weersomstandigheden in de Zuid-Atlantische Oceaan: er was een een tropische cycloon ontstaan. Slechts één keer eerder - in 2004 - is een door vochtige warmte ontstane cycloon (Bass) waargenomen ten zuiden van de evenaar in de zuidelijke Atlantische Oceaan. In de toekomst kan het vaker voor gaan komen, als de opwarming van de aarde verder doorzet.

 

Deze keer kreeg de cycloon een speciale naam: 90Q. 90Q is vrijdag in sterkte toegenomen tot tropische stormkracht trekt nu naar het oosten - weg van de Braziliaanse kust.
Dat tropische cyclonen zo zelden ontstaan ten oosten van Zuid-Amerika, is omdat het water meestal te koud is. Eén van de basisvoorwaarden voor de vorming van een tropische cycloon is dat het zeewater ongeveer 26,5 ° C of hoger is.
90Q werd ontdekt op 9 maart toen het voor het eerst verscheen als een grootschalige organisatie van een groep onweersbuien. Dat is de manier waarop tropische cyclonen vaak worden geboren. Sindsdien heeft 90Q zich heen en weer bewogen tussen een tropische lage druk en een tropische storm. Of het het één of het ander is, is gebaseerd op de gemiddelde windsnelheid in de cycloon. Bij meer dan 17,5 m/s noemen meteorologen het een 'storm' en anders gewoon een lagedruksysteem of tropische depressie'. 17,5 m/s komt overeen met stijve bries in de Deense windenergie systeem.

De term tropische cycloon wordt gebruikt voor lagedruksystemen met een diameter tot 500 kilometer. Het ontstaan boven de tropische en subtropische wateren en is mogelijk doordat de systemen zich voeden met condensatie-energie: de waterdamp komt op grote schaal vrij uit het onderliggende warme oceaanwateroppervlak. Tropische cyclonen hebben een aanzienlijke oppervlakterotatie maar hebben geen fronten zoals we  in een depressie zien die we kennen van onze breedten.
  

cycloon 90Q 
De Amerikaanse weersatelliet GOES-12 ziet vanaf grote hoogte (36.000 kilometer), de zeldzame Zuid-Atlantische Oceaan cycloon 90Q uit de Braziliaanse kust op 10 Maart. Foto NASA / NOAA.
 
 
 
 
Afhankelijk van waar zij zich voordoen, worden tropische cyclonen - met name die welke orkaankracht van meer dan 32,6 m/s kunnen bereiken, orkaan of tyfoon genoemd. Vaak geven meteorologen ook een unieke naam aan de cycloon uit lijsten die worden beheerd door het Meteorologische Organisatie van de Verenigde Naties, het WMO. Het geeft dan de volledige namen op zoals: orkaan Katrina en Typhoon Parma. Zo mooi en officieel is de naam 90Q niet, tropische cyclonen zijn zo zeldzaam in de zuidelijke Atlantische Oceaan, dat er geen lijst met namen klaar ligt.

verticale doorsnede van 90Q
3D-weergave van 90Q in de buurt van de Braziliaanse kust. De wolkentoppen reiken tot12.5 kilometer hoogte in de atmosfeer. Gegevens uit de VS-Japanse TRMM satelliet.


14 maart

Melbourne werd getroffen door een supercel Afdrukken E-mail
Een onweerscomplex in de vorm van een supercel, woedde afgelopen zondag in het Australische Melbourne, met veel regen, windkracht op stormsterkte en hagel ter grootte van tennisballen. Het resultaat was ondergelopen straten, kapotte ramen en ingedeukte auto's, maar gelukkig waren er geen ernstige verwondingen. Volgens meteoroloog Kevin Parkyn van de Australische weerdienst was het noodweer zo hevig dat het waarschijnlijk ongeveer 100 jaar geleden is dat zoiets in Melbourne voor het laatst plaats vond.

Een supercel is in feite een enorme onweersbui. Onweer komt vaak in clusters of lijnen voor, bestaande uit enkele cellen. In tegenstelling hiermee wordt een supercel gezien als een enorme onweersbui, die een eigen organisatie kent en als apart systeem bestaat. Hetneemt dan de vorm aan van een lagedruksysteem op kleine schaal (een mesocycloon genaamd).

 

noodweer

Impressie van het noodweer in Melbourne vorige week zondag 7 maart

noodweer2

              

hagel 

 


09 maart

Honderden reizigers vast door sneeuw Afdrukken E-mail
In de Pyreneeën, in het zuiden van Frankrijk, zitten meer dan 1.000 reizigers vast door het barre winterweer.  Ze hebben de nacht moeten doorbrengen in sporthallen en opvangcentra. Sommigen moesten een slaapplek zoeken in hun trein.

De felle sneeuw veroorzaakt heel wat verkeersoverlast. Gisteren al werd enkele grensovergangen tussen Frankrijk en Spanje afgesloten. Verschillende op- en afritten van snelwegen zijn ook dicht, waardoor meer dan 1.000 reizigers gestrand zijn. Ze hebben de nacht kunnen doorbrengen in sporthallen en opvangcentra.

Sommige passagiers waren zelfs verplicht om een slaapplaats in hun trein te zoeken, zegt de crisiscel van de Franse overheid. Het gaat om een honderdtal passagiers van de Talgo-trein, afkomstig uit Barcelona. Zij zitten vast aan de Spaanse grens. De brandweer kon de verwarming van de trein gedurende de hele nacht laten draaien en de reizigers hadden voedsel ingeslagen in de plaatselijke superette.

Voorts zitten ook duizenden vrachtwagenchauffeurs in Frankrijk vast door het slechte weer.


In Catalonië, in het noorden van Spanje, is de noodtoestand uitgeroepen, na sneeuwstormen. 40 grote autowegen zijn gesloten, en de grensovergang met Frankrijk blijft dicht.

Sinds gisterochtend staan ook hier duizenden vrachtwagens stil. In de streek van Gerona zitten 200.000 mensen zonder stroom. In Barcelona rijden geen bussen en is de universiteit geëvacueerd. Het is 25 jaar geleden dat het nog zo hard heeft gesneeuwd in de streek.


Klik hier om video te bekijken.

 

 

Bron: deredactie.be


09 maart

Tornado trok spoor van vernieling in Oklahoma Afdrukken E-mail
In het stadje Hammon in Oklahoma heeft een tornado lelijk huisgehouden. Vijf huizen werden volledig verwoest en heel wat andere huizen liepen schade op. Ook het elektriciteitsnet werd volledig weggeblazen. De tornado maakte overigens geen slachtoffers.

klik hier om video te bekijken.

 

Bronnen: deredactie.be / newsok.com


07 maart

Overlast door sneeuw in zuiden Europa Afdrukken E-mail
Het verkeer in delen van Zuid-Europa heeft maandag grote hinder ondervonden van een dik pak sneeuw. In het Franse departement Gard strandden circa 250 mensen in de nacht van zondag op maandag op besneeuwde wegen. De gestrande automobilisten werden opgevangen door hulpverleners.

Vooral in de Rhônevallei is veel sneeuw gevallen. Op sommige plaatsen lag maandagmorgen tot 40 centimeter.

Schoolbussen reden niet en meerdere vliegvelden bleven gesloten. Ook waren er problemen met de elektriciteitsvoorziening, omdat kabels waren geknapt.

Sneeuwkettingen

In het noorden van Spanje waren ruim vijftig belangrijke straten alleen met sneeuwkettingen te passeren. Op veel plaatsen bleven scholen dicht omdat schoolbussen niet konden rijden.
De grensovergang tussen Spanje en Frankrijk bij La Jonquera, een van de belangrijkste posten tussen beide landen, werd voor alle vrachtvervoer gesloten. In Catalonië in het noordoosten van Spanje waren volgens de verkeersdiensten meer dan 50 wegen enkel met sneeuwkettingen berijdbaar.
 
Verschillende af- en opritten van de snelwegen werden wegens sneeuwgladheid voor vrachtwagens en bussen gesloten.
De autoriteiten hebben voor grote delen van het noorden van Spanje een stormwaarschuwing gegeven. In Catalonië worden na de nieuwe winterprik temperaturen van min negen graden verwacht.



Het zuiden van Bulgarije ging eveneens gebukt onder ongebruikelijk hevige sneeuwval voor de tijd van het jaar. De neerslag was echter niet wit maar geel tot rood.

De sneeuw werd namelijk vermengd met zand uit de Sahara, dat met sterke wind over de Middellandse Zee was geblazen. Bulgaarse meterologen spraken over een uiterst zeldzame gebeurtenis voor het land.

Het dichte stof uit de Sahara kleurde ook delen van Griekenland: "Alsof we op Mars zijn", aldus mensen op straat. Door de storm moesten veerverbindingen worden geschrapt.

Bron: nu.nl


06 maart

Noodweer in Zuid-Spanje Afdrukken E-mail
Hevige regenval heeft zaterdagavond in het zuiden van Spanje geleid tot overstromingen.
In de steden Cádiz en Málaga moest de brandweer tientallen mensen uit overstroomde huizen in veiligheid brengen, berichtten de plaatselijke autoriteiten.

Een groot aantal wegen in de zuidelijke regio Andalusië is door overstromingen of aardverschuivingen niet meer begaanbaar. Rivieren zijn buiten hun oevers getreden.


 

Op sommige plaatsen viel in slechts een paar uur tijd 90 liter water per vierkante meter, ofwel in de meer gebruikelijke maat: 90 mm.

Ook dorpen ten noorden van de Portugese hoofdstad Lissabon kampten zaterdagavond met wateroverlast als gevolg van de buitensporige regen.

Bron Nu.nl

Ook de komende dagen wordt er zwaar weer verwacht in Spanje: dit komt door de uitsroom van zeer koude lucht uit het noordoosten en de aanwezigheid van warme lucht boven Noord-Afrika. Een depressie activeert daarom sterk boven het Middellandse Zeegebied.

 

 gevaar overstroming

Zondag: neerslag in noordwesten en oosten van Spanje geeft overstromingsgevaar, maar er is ook een waarschuwing voor lage temperatuur , sneeuw, harde wind, en hoge waterstand bij de kust.


01 maart

Zeldzame volle storm in Beek (L.) op 28 februari 2010 Afdrukken E-mail
Gistermiddag heerste een volle storm in de Limburgse heuvels: uurgemiddelde 75,6 km/uur te Beek (windkracht 9). Een uitzonderlijke gebeurtenis voor die contreien. Zelfs bij de (landelijk bezien) zware storm van 25 januari 1990 werd een dergelijk uurgemiddelde in Beek niet gehaald { toen 70,2km/uur; de zwaarste windstoot 122,4km/uur  was wel krachtiger dan nu 111,6km/uur }
In de afgelopen 50 jaar werd een uurgemiddelde van 72,6 km/uur in Beek slechts 2 maal eerder bereikt: tijdens de beruchte storm van 2/3 januari 1976 en tijdens de Advent-storm van 27-11-1983 (75,6 km/uur voor beide).
Dat waren echter grote stormen in het hele land. Bij de storm van gisteren kreeg juist Limburg het het zwaarst te verduren. Wat dat betreft is deze storm misschien nog het best te vergelijken met die van 25 augustus 1956. Toen trok een kleinschalig, maar wel heel venijnig lagedrukgebied, verder uitdiepend, over oostelijk Brabant, via Twente naar het NO (kerndruk ca. 975hPa). Op de vliegbasis Eindhoven werd een uurgemiddelde van 77,9 km/uur gehaald.
VWK Ad Vermaas